Kommentar angående SVTs reklamkampanj

Som ni kanske lagt märke bedriver SVT för tillfället en reklamkampanj för sig själva. SVT påstår i den att tv-licens-avgiften är en garanti för att vi kan lita på det vi hör på radio och tv.

Det ser jag som ett problematiskt påstående. För det första kan man inte lita obetingat på det SVT säger. SVTs journalister är inte på något vis immuna från att påverkas av sina personliga åsikter och lika lite är SVTs ledning.

Som liberal så reagerar jag ofta på att SVTs nyhetsbevakning utgår från perspektiv som jag inte alls håller med om. Om jag vore Sverigedemokrat skulle jag nog reagera ännu mer på hur uppenbart SVT framställer deras valframgångar som ett problem.

Men det stora problemet med SVTs nyhetsbevakning är kanske ändå hur ytlig den är. Den lilla tiden som ägnas åt varje nyhet ska ibland dessutom upptas med totalt poänglösa inslag som att man intervjuar vanliga personer på gatan om vad de tycker.

Jag är inte övertygad om att kommersiella tv-kanaler är sämre på objektivitet än SVT. Man kan jämföra med dagspressen. Den domineras av kommersiella tidningar och det är långt ifrån klart att den är mindre trovärdig än SVT. Inte för att den är perfekt på något vis men vi lär aldrig kunna eliminera behovet av att läsa med kritiskt omdöme.

Man kan undra varför det inte startas en statlig tidning som alla måste prenumerera på för att garantera ”objektivitet”? Vad är det som gör att vi behöver statstelevision men inte en statstidning?

SVTs kampanj svarar inte heller på frågan varför SVT ägnar sig åt så mycket annat än samhällsbevakning. Varför ska folk behöva betala pengar till nöjesprogram de inte tittar på? Jag tycker ju inte de ska behöva betala till nyhetsprogram de inte vill se heller men man kan tycka att även mindre liberala personer än jag skulle tycka det var konstigt att tvinga folk att betala för melodifestivalen.

Etiketter: , ,


