Största besvikelsen med Obama?

Obama har suttit ett tag som president nu och hunnit vara med om att fatta en hel del beslut. Jag hoppades på att Obama skulle vinna valet men jag inga illusioner om att jag skulle gilla alla hans beslut.

Men jag hade förhoppningar om vissa beslut han skulle fatta. Den största besvikelsen så här långt tror jag är att han inte varit aktiv att väcka åtal mot de som utförde och godkände den tortyr av terrormisstänkta som skedde under den förra adminstrationen. Det är långt ifrån den enda fråga där Obama har varit dålig men det är en fråga där jag hoppas att han kunnat vara bättre.

Tortyr är redan olagligt enligt både amerikansk och internationell rätt men om inte lagen upprätthålls betyder den ingenting. Förutom att åtala de ansvariga bör man försöka fundera på vilka systemförändringar som krävs för att det inte ska upprepas.

Etiketter: , ,


