Studieavgifter för utländska studenter bra

Det är rimligt tycke jag att man inför studieavgifter för studerande som kommer från länder utanför EES. Visserligen så kan utländska studenter bidra med perspektiv och intryck till de svenska högskolorna. Dessutom finns chansen att utländska studenter stannar kvar i Sverige och jobbar här och därmed utgör en form av kvalificerad arbetskraftsinvandring.

Men att dessa effekter skulle vara så stora att svenska skattebetalare tjänar på att betala utbildning åt utländska studenter tror jag inte.

Man kan tänka sig att betala högskoleutbildning som en form av bistånd. Hurvida det kan vara en effektiv metod kan man spekulera kring men klart är att det nuvarande svenska systemet inte är utformat för att fungera som bistånd. Personer från länder som knappast behöver svenskt bistånd behandlas på samma sätt som folk från u-länder.

Anledningen till att studieavgifter för utländska studenter inte införts tidigare får nog istället tillskrivas rädslan att det är ett första steg mot studieavgifter för svenska studenter. Det tvivlar jag själv på att det är (utlänningar får ju betala för sjukvård t ex i en helt annan utsträckning än folk som bor i Sverige utan att det lett till höjda avgifter för svenskar) men jag kan givetvis ha fel. Eftersom jag stödjer studieavgifter även för svenskar ser jag inte det som ett problem i så fall.

Etiketter:


