Reepalu ber judar om ursäkt, förolämpar transvestiter istället

Ilmar Reepalu har som uppmärksammat på denna bloggen varit i blåsväder för uttalanden om antisemitism han gjort. Efteråt har han gjort en partiell avbön samtidigt som han menat sig vara felciterad.

I en artikel i Sydsvenskan med anledning av att han träffat representanter för Judiska församlingen fortsätter han på den linjen. Jag tänkte inte diskutera om han lyckas förklara sina tidigare uttalanden för jag tycker ett av de nya uttalanden han gör är mer fascinerande.

Han får frågan om han ska debattera Fredrick Federley om frågan och svarar då: ”Vem är Fredrick Federley? Är det han som uppträdde som transvestit häromdagen, han hette något kvinnonamn väl?”

Nu är jag helt säker på att Reepalu egentligen vet vem Federley är. Han är ju trots allt en av de riksdagsledamoter som får mest uppmärksamhet. Man behöver bara erinra sig t ex FRA-debatten för att inse att alla politiskt intresserade måste ha hört talas om honom. Dessutom har han kritiserat Reepalu i just denna fråga och då om inte förr tycker man Reepalu borde ha hört talas om honom.

Alltså måste man tolka det som att Reepalu använder Federleys påstådda transvestism som ett sätt att angripa honom.

Problemet är inte att han förolämpar Federley, jag tror säkert Federley tål det, eller att han ger uttryck för en pampattityd. Problemet är de värdering kring transvestism som han ger uttryck för. Män som klär sig i kvinnokläder kan man inte ta på allvar är budskapet. Jag utgår från att HBT-rörelsen kommer reagera på det här uttalandet.

Jag tror Reepalu bör göra en till pudel. Förhoppningsvis lyckas han undvika att förolämpa några nya grupper i samband med det.

Etiketter: , ,

2 svar to “Reepalu ber judar om ursäkt, förolämpar transvestiter istället”

  1. En pudel | Sänd mina rötter regn Says:

    […] är väl inte Ilmar Reepalu den sorten som gör pudlar. Men det kan ju behövas efter de ständiga klavertrampen: Kritiken mot Ilmar Reepalu har haglat på ledarsidor, debattsidor […]

  2. Den transsexuella spyan och politisk vinterkräksjuka « trollhare Says:

    […] Makt och Media, Bwlogg, Hanna Håkansson, Mathias Sundin, Mathias Sundin/NT, Erika, SvD, Jahaja, Komplexa analyser, Sänd mina rötter regn, Livslust, Federley – och så jag själv. Artiklarna: Skånskan, […]

Kommentarer inaktiverade.


