Ännu mer spekulativt om katolska sexövergrepp

Som jag tidigare skrivit är jag kritisk mot de som påstår att celibatkravet för katolska präster har bidrgit till sexuella övergrepp mot barn.

Men det är inte bara kritiker till katolska kyrkan som spekulerar fritt kring orsaken till övergreppen. En kardinal har nyligen skyllt på homosexualitet som orsak till övergreppen.

Det är tyvärr konsistent med en reaktion jag har stött på från fler katolska kommentatorer.

Den katolska kyrkan i Sverige har uttryckt att uttalandet var ”olyckligt”. Det är bra att de tar avstånd från det men jag tänker vara så cynisk att jag inte tror uttalandet var ett misstag.

Snarare tror jag det är ett osmakligt försök att avleda uppmärksamheten från sina egna problem genom att angripa en minoritetsgrupp. Jag har tyckt att en del av rapportering i massmedia om sexövergreppen har varit så klart anti-katolskt att jag nästan tyckt synd om katolikerna. Men sådana här uttalanden dämpar den sympatin effektivt.

Etiketter: , ,


