Arrestera Johan Norberg!

Johan Norberg attackerar påven i en kolumn i Metro. Det har jag inget principiellt emot, påven är en politiker och får finna sig i kritik. (Jag har bara reagerat på hur massmedia som ska vara neutral skildrat skandalen.)

Jag tänker inte försvara påven moraliskt eller diskutera om faktabeskrivningen Norberg gör är korrekt.

Däremot tänker jag kritisera Norberg för hans grumliga juridiska analys. Låt oss anta att Norbergs beskrivning är korrekt, Ratziner uppmanade sina underordnade att inte polisanmäla övergrepp. (Det ska noteras att katolska kyrkan förnekar den beskrivningen.) Har han då begått ett brott?

Norberg påstår det. Men han konkretiserar inte ens vilken rättsystems lagar han pratar om. En jurist skulle kanske kunna säga hurvida Ratzingers handlande hade utgjort skyddande av brottsling enligt svensk lag, jag vet inte. Man måste dessutom fråga sig om svensk lag är tillämplig, den påstådda handlingen begicks ju inte i Sverige.

Jag tänker inte spekulera i frågan, bara konstatera att det Johan Norberg borde förklara hur han tänkt.

Men kanske avser han inte att svensk lag ska tillämpas. I så fall bör han precisera vilket annat rättssytem han avser bör tillämpas och varför påvens agerande utgör ett brott under det rättssystemet. Om han tänker på internationell rätt kan även jag som icke-jurist säga att han är ute och cyklar. Det hade förmodligen inte gått att åtala Ratzinger under internationell rätt även om han planlagt och beordrat varenda övergrepp som begåtts av präster. Än mindre kan han åtalas för att inte ha polisanmält dem i efterhand.

Att ospecifikt säga att ”skyddande av brottsling är olagligt” är inte en juridisk analys. Juridiska definitioner behöver inte överrensstämma med den vardagliga. T ex är det normalt fullt tillåtet att avstå från att anmäla brott du får reda på i efterhand även om det bidrar till att en brottsling går fri.

Med Johan Norbergs nivå på juridisk analys skulle jag kunna säga att vi bör arrestera Johan Norberg själv. Varför? Jo, han har ju uppmanat till frihetsberövande av påven och att anstifta till frihetsberövande är olagligt.

Norbergs artikel påminner mig om en del amerikanska advokatserier man kan se ibland där åklagaren använder sig av kreativa juridiska teorier och tveksamma lagtolkningar för att komma åt ”the bad guys”. Det antas att publiken ska heja på åklagaren men jag reagerar tvärtom. Att även människor vi ogillar bara ska dömas i enlighet med lagens bestämmelser är en viktig liberal princip och jag gillar inte avsteg från den ens i fiktionens värld. Än mindre uppskattar jag det när folk föreslår att vi ska frångå den i verkligheten.

Etiketter: , , ,

2 svar to “Arrestera Johan Norberg!”

  1. michaeleriksson Says:

    Ett mycket interessant påpekande. Dock tror jag inte att vi kan arrestera Norberg: Som jag läser artikeln föreslår inte att ett olagligt frihetsberövande av påven—och att ”anstifta” polisen till att arrestera någon är inte olagligt så länge man agerar i god tro vad angår brott, jurisdiktion, osv.

  2. Johan Richter Says:

    Ja, självfallet finns det inget ”case” mot Norberg.

    Poängen är att man måste faktiskt läsa lagen innan man påstår att någon gar begått ett brott.

Kommentarer inaktiverade.


