WTF?

Belgiens underhus har röstat för att förbjuda burka. I sig är det ett inte helt ovanligt uttryck för moralpanik med främlingsfientliga inslag. Men vad som slog mig i DNs artikel om det var att inte en enda ledamot i underhuset som röstade mot förbudet.
Det är nästan lite imponerande att nå sådan enighet kring ett så idiotiskt förslag.

Frågan är hur länge det dröjer innan liknande förslag blir populära i Sverige. Än så länge har det bara drivits av enskilda politiker men jag tror det kommer komma fler sådana krav. Redan har centerpartistiska riksdagsledamöter motionerat om det i riksdagen och en före detta folkpartistisk riksdagsledamot tycker också det är en bra idé.

Jag hyser den pessimistiska uppfattningen att rädslan för invandrare, speciellt muslimer, är vitt utbredd i de svenska folklagren. Jag tror det finns goda möjligheter för politiska entreprenörer att vinna röster på denna frågan. Sverigedemokraterna gör sitt bästa men de har flera nackdelar, som deras synnerligen bruna förflutna och deras politik inte upplevs som komplett. De etablerade partierna skulle kunna nå större framgångar tror jag. FP har ju visat vissa tendenser i den riktningen så de kanske tar lärdom av Belgien.

Etiketter: , ,


