Har kungen ett efternamn

Att kungen inte har något efternamn får man ibland höra, nu senast i DN.

Det verkade lite kuriöst så jag gjorde en snabb koll i namnlagen. Där står det i varje fall inget om att den inte skulle gälla för kungahuset. Någon annan lag som skulle innehålla något särskilt undantag för kungahuset kan jag inte heller vid en snabb sökning hitta.

Jag misstänker att det är en fråga där kungahus”experterna” pratar i nattmössan juridiskt sett. Och ser man det i icke-juridisk bemärkelse är det klart att kungahuset har ett efternamn i dagligt tal, nämligen Bernadotte.

Uppdatering: Även mer seriösa källor ger bilden av att kungen inte har ett efternamn så jag tog en ny titt i namnlagen. Det finns givetvis en stark europeisk tradition av att kungar inte har efternamn. Och i passen för kungligheter står säkert inte något efternamn.

Vid en noggrannare genomläsning framstår det som att namnlag utgår från att föräldrarna till ett barn alltid har efternamn, gemensamt eller två olika. Vad man ska göra om föräldrarna inte har efternamn står det egentligen inget om. Men jag är ändå inte övertygad om att den kan tolkas som att kungligheter inte har ett efternamn. Och att Westling skulle förlora sitt efternamn när han gifter sig ser jag inte heller stöd för enligt lagens bokstav.

Uppdatering 2: Det verkar som om jag hade både rätt och fel. Se mitt senare inlägg.

Etiketter: ,


