Recension: John Dickson Carr-a Critical Study

Jag har läst en bok av S.T. Joshi som är en studie av John Dickson Carrs böcker.

Den är intressant för alla som gillar deckarlitteratur. Det allra viktigaste i Carrs böcker, de finurliga intrigerna, ägnas inte någon djuplodande studie, men andra aspekter av Carrs skrivande analyseras. Således analyseras hans språk, berättarstruktur, hans karaktärsteckning och vilka politiska och religiösa åsikter han ger uttryck för i sina böcker.

Joshi tar upp både Carrs styrkor och svagheter. Som han skriver var inte karaktärsteckning någon stark sida för Carr t ex. Men på att konstruera finurliga intriger är han nog oöverträffad.

Det slår mig när jag läser boken att en anledning till att jag gillar hans böcker så mycket kan vara att Carr hade en likande litteratursyn som jag. Han såg sina böcker som ren underhållning utan någon djupare mening. T ex så är hans konservativa (eller reaktionära) politiska åskådning klar för den som läst många av hans böcker men det är en bisak i böckerna.

Själv har jag också den något kontroversiella åsikten att litteratur är till nästan uteslutande för förströelse, inte för att göra oss till bättre människor. Stor litteratur, som Shakespeare, är litteratur som lyckats roa många, mycket. Således är jag klart villig att räkna Carr till världslitteraturens giganter.

Etiketter: , , ,


