Ingen anledning att demonisera Israel

Jag är starkt kritisk till Israels politik gentemot palestinierna utifrån ett liberalt perspektiv. Samtidigt har jag svårt för många palestinavänner. Ett troligtvis litet men högljutt antal av dem är antingen antisemiter, Hamas-anhängare eller bådadera. Andra stödjer visserligen inte Hamas men relativiserar ändå deras brott genom att jämföra dem med Israels påstått större brott.

Men även många mer sansade palestina-vänner har jag ofta svårt med. Jag upplever att de har en tendens att demonisera Israel som jag tror är fel. Israels politik är omoralisk på många punkter, det håller jag med om, men Israel befinner sig också i en svår situation. Jag kan inte se Israels skepticism mot vad en självständig palestinsk stat skulle hitta på som rena undanflykter eller paranoia t ex. Israel har blivit angripen av arabstater förut, och den anti-israeliska och anti-semitiska propagandan i arabvärlden är välkänd.

Jag ser många de brott som Israel begått som beklagansvärda, omoraliska och ofta kontraproduktiva. Men jag tror inte vi ska utgå från att t ex Sverige i en liknande situation hade behandlat palestinierna bättre.

Jag tror för övrigt att om vi ska hitta en långsiktigt hållbar lösning på situationen räcker det inte med upprörda känslor. Att kunna sätta sig in i alla parternas situation är nödvändigt.

Etiketter: ,

Ett svar to “Ingen anledning att demonisera Israel”

  1. Johan Richter Says:

    På förekommen anledning: kommentatorer är välkomna att säga emot eller hålla med mig. Detta kan också ta sig uttryck i länkar till artiklar eller blogginlägg i ämnet.

    Men att bara länka till sin egen blogg utan att peka på ett specifikt inlägg som man bör läsa och utan förklaring kommer få mig att radera kommentarer.

Kommentarer inaktiverade.


