”På Heder och Samvete”

Såg filmen ”På Heder och Samvete” som är något så ovanligt som ett rättegångsdrama i militärmiljö. (Den egenskapen delar den med en helt orelaterade tv-serie som TV3 varit fräck nog att ge samma namn.) Jag försökte som vanligt när jag ser amerikanska rättegångs-dramer hitta juridiska fel. Ett var att straffet meddelades samtidigt som beslutet om de tilltalades skulle fällas och frias. Jag undrar också varför advokater i flottan skulle försvara marinkårssoldater. Men det fanns säkert fler, mina kunskaper om det militära rättsväsendet i USA är inte i nivå med mina kunskaper om det civila.

Filmen var för övrigt bra. Men anledningen till att jag skriva det här är att Tom Cruise spelade en auditör som är den svenska titeln på en Judge Advocate. Och söker man på auditör får man träffar på Scientologi-kyrkan, som tydligen använder det som en titel. Jag tyckte det var roligt. (Jag är nog trött.)

Uppdatering: Vid närmare eftertanke och efterforskning har jag hittat ett fel till. De båda soldaterna som är de tilltalade fälldes för ”conduct unbecoming a Marine”. Men det finns inget sådant brott. Det finns ett brott som heter ”Conduct unbecoming an officer and a gentleman” (alltså ungefär ”uppträdande ovärdigt en officer och gentleman”) men bara officerare kan fällas för det.

Etiketter: ,


