Om bokmarknaden och konkurrensen

Mikael Ståldal har ett inlägg om ett förslag från förslagsbranschen om att återinföra fasta bokpriser. Han ser det som ett förslag om att skapa en kartell och avvisar det.

Jag tolkar det annorlunda. Jag ser det som ett förslag om att tillåta Resale Price Maintenance dvs att förlagen sätter priser som bokhandlarna inte får underskrida eller överskrida. I dag är det inte tillåtet enligt konkurrenslagen.

Men många ekonomer har framfört kritik mot det förbudet. En tillverkare, ett förlag i det här fallet, borde normalt vara intresserad av så mycket konkurrens bland återförsäljarna som möjligt. För högre priser hos återförsäljarna skadar förlagens försäljning utan att ge förlagen några direkta extra intäkter.

Ekonomer har alltså frågat sig varför förlagen kan vara intresserade av fasta priser. En förklaring man kommit fram till är att det hjälper till att butikerna upprätthåller en viss servicenivå. I bokhandelsfallet är det annars kanske olönsamt för butiker att upprätthålla en bra service eftersom kunder får tips i butiken på böcker som de ändå köper på nätet. Det finns även alternativa hypoteser till varför tillverkare kan vilja ha fasta priser och kan man knappast påstå att det är ett fullständigt förstått fenomen.

Jag ser gärna att Sverige legaliserar fasta priser, som USA gjorde nyligen.

Etiketter: , ,

2 svar to “Om bokmarknaden och konkurrensen”

  1. Dennis Says:

    När jag tittade på frågan i höstas så tyckte jag inte att det framstod som ett klockrent förslag.

  2. Johan Richter Says:

    Det beror väl helt enkelt hur mycket man litar på den fria marknaden och avtalsfriheten. Det är lätt att hitta teoretiska skäl till att Resale Price Maintenance (vet inte vad det heter på svenska) kan motverka konkurrens men man kan också hitta fördelar. Så argumentet för ett förbud är inte lika stark som vid renodlade karteller.

    Min utgånsgpunkt är att avtalsfriheten bör gälla när det inte finns starka skäl mot och jag tycker inte bilden är tillräcklig klar vid RPM.

    Däremot så ser jag väl det som en mycket öppen fråga om det kommer hjälpa mindre förlag mer än större.

Kommentarer inaktiverade.


