När blir SD ett parti som alla andra?

Sverigedemokraternas inträde i riksdagen har väckt mycket uppmärksamhet. Tyvärr känns det som om nästan all uppmärksamhet har riktats på den kortsiktiga frågan om vilket inflytande de kommer få under mandatperioden. Det beror delvis på att blocken av just nu är väldigt inriktade på att försöka ge det andra blocket skulden för eventuellt inflytande SD får.

Men det är osannolikt att SD får något viktigare inflytande de närmaste åren. En viktigare fråga är vad som händer på längre sikt. Jag tror att vi kommer se en normalisering av SD.

Jämför vi med andra länder i Europa som Danmark, Norge, Nederländerna och Schweiz ser vi främlingsfientliga partier mycket väl kan vinna stora framgångar i länder som liknar Sverige. Jag ser ingen direkt anledning att Sverige skulle vara annorlunda.

SD är bättre organiserade än Ny Demokrati och kommer inte falla ihop på samma sätt. Och jag tror inte det faktum att de inte utträttar så mycket kommer påverka deras väljare. Att demonisera den som är annorlunda är lätt och jag är övertygad om att det finns en långsiktig väljarstöd på över 4% för ett parti som har det som huvudinriktning. Jag är rädd för att det kan ge ett stöd långt över 4% faktiskt.

Och när folk har vant sig vid att SD sitter i riksdagen kommer det också att bli mer respektabelt. Inte så att alla kommer gilla dem. Precis som många borgerliga ser vänsterpartiet som i princip stalinister kommer det finnas många som ogillar SD och ser dem som rasister. Men jag tror att andra partier kommer vara beredda att samarbeta med SD inom en eller två mandatperioder.

Etiketter:

Ett svar to “När blir SD ett parti som alla andra?”

  1. Joakim Larsson Says:

    Japp, det är planen.

Kommentarer inaktiverade.


