Några kommentarer kring droglegalisering

Nyligen släppte en grupp internationella kändisar en rapport där de förespråkade att narkotika skulle legaliseras eftersom kampen mot den misslyckats. Jag har inte läst själva rapporten så jag tänker inte kommentera den direkt.

Däremot tänkte jag göra några övergripande kommentarer kring debatten. Jag tror inte att legalisera fler droger (förutom de som alkohol som är legala idag) löser ”narkotikaproblemet” om man snävt definierar det som att minimera antalet människor som blir missbrukare. Det finns de som hävdar motsatsen men jag är inte övertygad om att det skulle vara mer än önsketänkande.

Men det innebär inte att legalisering behöver vara en dålig idé. Om det enda vi brydde oss om var att minska antalet trafikolyckor skulle vi kunna införa dödsstraff för att köra bil men vi avstår för att vi också gör andra överväganden.

Att legalisera narkotika skulle ha några uppenbart positiva konskvenser också. En viktig sådan är att färre människor skulle sättas i fängelse. En relaterad fördel är att polisens integritetskränkande jakt på narkotikakonsumenter skulle upphöra.

En annan fördel är att den organiserade brottsligheten skulle berövas en inkomstkälla. Detta förnekar ibland förbudsivrare, som i en debattartikel .

Jag kan inte riktigt förstå den bakomliggande modellen där. Jag tänker mig att det knappast finns ett fixt utbud av ”onda” människor som kommer ägna sig åt organiserad brottslighet oavsett vad. Utan om en lukrativ marknad försvinner kommer på marginalen färre människor lockas att försörja sig på brottslighet. Det i sin tur kan ha positiva effekter i form av mindre gängkrig mm.

Jag är själv definitivt legaliseringsförespråkare. Jag tycker det är lika sorgligt som någon annan när jag läser om någon som kastat bort sitt liv på med hjälp av droger. Men jag blir också förbannad när jag läser om att polisen tvingar folk till drogtester för att kontrollera vad de valt att göra med sin egen kropp eller när folk döms till fängelse för att de odlat cannabis hemma.

Etiketter:


