Uppdatering krings kungens efternamn

Jag skrev ett tidigare inlägg om kungens efternamn. Mer specifikt hurvida han hade ett. Jag tolkade namnlagen som att han borde ha det.

I Dagens Juridik har jag råkat stöta på en artikel som både bekräftar och motsäger min bild. Se här.

Å ena sidan tycker tydligen en rättslig expert på Skatteverket som jag att namnlagen borde tolkas på det viset. Å andra sidan finns det en annan jurist som inte håller med. Men en oskriven praxis verkar ha varit utslagsgivande och något efternamn finns inte infört i folkbokföringen.

Daniel Westling har dock fortfarande ett efternamn.

Etiketter: ,

Ett svar to “Uppdatering krings kungens efternamn”

  1. Har kungen ett efternamn « Komplexa analyser Says:

    […] 2: Det verkar som om jag hade både rätt och fel. Se mitt senare inlägg. GillaGillaBe the first to like […]

Kommentarer inaktiverade.


