Recension: Veckans föreställning; Othello

SVT visade i sin programserie Veckans Föreställning en föreställning av Othello från Romateatern, med Peter Gardiner, Allan Svensson och Ida Wallfelt i huvudrollerna. Den kan ses i några veckor till på SVT play. 

Jag gillade skådespelarinsatserna och konceptet överlag. 

Det kändes dock onödigt att Desdemona (inspirerad av Oliver Parkers film?) ska bada i Akt 4, scen 3. Jag ser någon inte vilken dramatisk poäng det ska fylla, utom att ge publiken chans att titta på Ida Wallfelt. 

Angående översättningen så fyller den sitt syfte. Men det blir inte ett poetiskt drama på samma vis som i originalet. 

Föreställningen valde att understyrka ras-temat i Othello, som sig brukligt är nu för tiden. Däremot tyckte jag det tonade ner könsrollstemat. I originalet så understryker ju Desdemona upprepade gånger sin undergivenhet och lydnad mot Othello, vilket till största delen försvinner i den här föreställningen. Desdemonas ”my lord” , hennes vanliga tilltal till Othello, blir översatt till ”min kära” eller något i den stilen. Tanken är kanske att göra Desdemona mer begriplig och modern för publiken. Eftersom de inte valt att förflytta handlingen till nutid tycker jag dock det är ett onödigt val. 

Handlingen anges utspela sig 1546 i en textremsa i början. Varför de har valt det datumet vet jag inte. Något datum anges ju inte i pjäsen. 

Etiketter: , ,


