Skämtteckningar på Malmö högskola

Den som jobbar på ett svenskt lärosäte vet att det brukar finnas anslagstavlor av diverse slag där allt möjligt sätts upp. Både politiska och religiösa anslag är vanliga.

På Malmö högskola har de tydligen dock fått ett typ av affischer som de finner helt oacceptabla: bilder som gör narr av en medeltida krigsherre och slavägare. Det blir ingen bonus om man lyckas gissa att det inte är vilken medeltida krigsherre som helst det är frågan, utan om ”profeten” Muhammed. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/trakasserier-mot-muslimska-studenter

SVT har satt rubriken att muslimer blir trakasserade på Malmö högskola men jag tycker inte att man kan råka se en skämtteckning innebär att man är trakasserad. Jag tror inte att en liberal hade kunnat klaga på att han var trakasserad om någon satt upp en karikatyr av Adam Smith på en anslagstavla. Och jag tror faktiskt inte att någon som tillhört en annan religion än Islam hade mött samma förståelse från högskoleledningen. Om RFSU satt upp en nidbild av påven på grund av hans kondommotstånd och en katolik klagade tror jag inte högskoleledningen skulle ta klagomålet på allvar.

Högskoleledningen borde förklara för de klagande muslimska studenterna att de inte kan skydda Islam mot kritik. Tycker muslimer att det finns en felaktig bild av Islam så får de försöka sprida en annan och enligt dem mera korrekt bild. Jag noterar att det nämns att några muslimer tog ett initiativ och delade ut kakor och muslimska verser. Det är rätt väg att gå för att bemöta åsikter du inte gillar, inte censur.

