Några liberala utbrott

Mitt behov av att göra mina politiska åsikter hörda är inte lika stort som när jag var yngre men ibland behöver det fortfarande få utlopp. Istället för att skriva separata inlägg om de olika frågorna så tar jag dem i ett inlägg.

Sverigedemokraterna har haft en reklamkampanj som rivits ner av vänsterextremister. Det är värt att komma ihåg att anledningen till att det är Sverigedemokraternas reklam som rivs ner är att vänstern kan göra det utan allt för negativ påverkan i opinionen. Det är inte taktiskt att öppet organisera en kampanj för att sabba moderaternas reklamaffischer men logiken som tillåter en att riva ner SD:s affischer kan lika gärna användas för att motivera nedrivandet av propaganda från vilket annat parti som inte gillas av vänstern. Jag såg en vänsterpartist försvara nedrivningen med att SD:s kampanj bidrog till våld. Eftersom de faktiskt inte uppmanade till våld, och eftersom vänstern anser att det mesta som är fel i samhället, inklusive våld och rasism, åtminstone delvis är kapitalismens fel är det lätt att se att argumentet för att riva ner moderaternas affischer är lika goda, dvs dåliga.

Vi kan alltså inte glömma vänsterns odemokratiska tendenser.

Amnesty International har bestämt sig verka för en legalisering av sexhandeln. Det är välkommet men negativa reaktioner har givetvis förekommit i Sverige där den ”svenska modellen” anses förträfflig av många. Min åsikt är det inte finns något problem med att köpa eller sälja sex i sig, och att ett det inte är mer legitimt att ha moraliska invändningar mot det än det är att tycka att säg homosexualitet är omoraliskt. Diskussionen borde handla om hur man bäst kan skydda de prostituerade från våldsamma kunder efter en legalisering.

Kampanjerna för att bli kandidat till president har dratt igång i USA. I det här stadiet är det inte lätt att uttala sig om vilken politik kandidaterna faktiskt kommer föra om de blir valda. Ur utrikespolitisk synvinkel så oroas jag över hur kraftigt de republikanska kandidaterna motsätter sig kärnavtalet med Iran. Det tycks för mig vara det bästa avtal väst kunde hoppas på med tanke på att Putins Ryssland knappast är en pålitilig allierad t ex.

