BBCs Krig och Fred

Jag har nu sett sista avsnittet av Krig och Fred, BBCs filmatisering av Tolstoys roman med samma namn. Det sista avsnittet var det bästa enligt min mening. Det var rätt gripande, med både olycka och lyckliga slut för vissa. Det var längre än de andra avsnitten vilket kändes rimligt för att hinna avsluta historien ordentligt.

På det hela tåget var det en okej serie men inget speciellt. Jag har inte läst boken och uttalar mig bara om TV-serien sett som serie. Jag kan tänka mig att Tolstoy-älskarna inte tycker serien gör boken rättvisa men från min utgångspunkt var problemet snarare det motsatta: det var för uppenbart att serien byggde på en bok för det var så väldigt många trådar i handlingen som bara kort behandlades. I boken antar jag de kan ta mer plats men det gav ett konstigt och fragmenterat intryck i serien. Det hade kanske varit en bra idé att välja ut några delar av boken att fokusera filmatiseringen på. Kanske ignorera vissa personer i det myllrande persongalleriet och fokusera på några få.

 

 

